මගේ බ්ලොග් එකට ගොඩ කාලයකට පස්සෙ ලිපියක් ලියන්න ලැබුනේ. මේක මට නිතරම යාවත්කාලීන කරන්න බැරිඋනත්, මට වෙලාව තියෙන අවස්ථාව වලදී මේ බ්ලොග් එක කියවන අයට වැදගත් වේවි කියල හිතෙන දෙයක් ලියන්න මම හැම වෙලාවෙම උත්සාහ කරනවා. ඒ නිසයි අද මම් මේ වගේ මාතෘකාවක් තෝර ගත්තෙ. ඇමරිකන් මසල් (American Muscle) වර්ගයට අයත් කාර් සහ මොටර් රථ ධාවන තරඟ ගැන උනන්දුවක් ඇති අය නම් සුපර්චාජර් හා ටර්බෝ චාජර් ගැන දන්නව ඇති.
එහෙත් මෝටර් වාහනයක් තිබුනත් බොහෝ අය මෙම උපාංග ගැන දන්නේ නැත්තේ මෙම උපාංග සාමාන්යයෙන් භාවිත වන වාහන වලට අත්යාවශ්ය උපාංගයක් නොවන නිසා කියල කියන්න පුලුවන්. ඒහෙත් ලංකාවේ බහුලවම දැකිය හැකි වාහන මාදිලියක් වන මිට්සුබිශි පැජරෝ මාදිලියේ අපට ටර්බෝ චාජරයක් දැකිය හැකියි.
සුපෙර්චාජරයක් යනු වායු සම්පීඩකයකි. එමගින් මෝටර් වාහනය ක්රියාත්මක වීමට අවශ්ය වායුගෝලීය වාතය සම්පීඩනයකට ලක්කර පසුව මෝටර් වාහන එන්ජිම වෙත ලබාදෙයි. එමගින් මෝටර් එන්ජිම වෙත වැඩි ඔක්සිජන් වායු ප්රමාණයක් ලැබී, එන්ජිම තුල ඇති ඉන්ධන දහනය වේගවත් හා කාර්ය්ක්ෂම කරනු ලබයි. මෙහි ප්රතිඵලයක් ලෙස වාහනයේ ජවය වැඩි විමක් සිදු වෙයි. සුපර් චාජරය ක්රියාත්මක වීමට බලය සැපයෙනුයේ එන්ජිමේ දඟර කඳ (Crank shaft) හා සම්බන්ධ කර ඇති බෙල්ට් (Belt) එකක්, දම්වැලක් (Chain) හෝ දැතිරෝද (Gear) මගිනි. නමුත් පසු කාලීනව සුපර්චාජර් උපාංග, එන්ජිමෙන් පිට වන පිටාර වාතය මගින් ක්රියාත්මක වන පරිදි නිපදවූවා. මෙය ටර්බෝසුපර්චාජර් හෙවත් ටර්බෝචාජර් ලෙස හැඳින්වෙනවා. එයාර් බස් වැනි නවීන ගුවන් යානා වල ඇති එන්ජිමෙ කුඩා ආකෘතියක් ලෙස මෙය දැක්විය හැක්කේ, මෙම උපාංග දෙවර්ගයම සිදු කරන්නේ භාහිරින් ඇතුලු කරගන්නා වාතය සම්පිඩනයකට ලක්කර පිටතට ලබා දීම හේතුවෙනි. මෙය සිදු කිරීමට චාජරයක් තුල ට'බයිනයක් හෙවත් පංකාවක් සහිත අක්ශයක් තිබෙනවා, මෙය වේගයෙන් කැරකෙන විට මේ හරහා උපාංගය තුලට විශාල වාතය ප්රමාණයක් ඇදගන්නවා. පසුව එම වාතය කෙලින්ම එන්ජිම තුලට යැවිම නිසා, සාමන්යෙන් චාජරයක් නොමැති අවස්ථාවට වඩා වැඩි වායු ප්රමාණයක් එන්ජිම තුලට පැමිණෙනවා. එමගින් ඉන්ධන දහනය වේගවත් හා කාර්යක්ෂම වෙනවා.
සාමන්යයෙන් සුපෙර්චාජර් වල දඟර හැඩැති අක්ෂ දෙකකින් ට'බයිනය නිර්මාණය වී තිබෙනවා. එම අක්ෂ දෙකෙන් එකක් එන්ජිම හා යාන්ත්රිකව සම්බන්ධ වීම මගින් එය ක්රියාකාරි වීමට අවශ්ය ශක්තිය ලබාගන්නවා. සමහර සුපර්චාජර් විශාල රූංපෙත්තක් සහිතව තනි අක්ශයක් ලෙසින්ද දැකිය හැකියි.මේවැනි සුපෙර්චාජර් තුල වාතය සම්පීඩනය කිරීමට කේන්ද්රාපසාරි බලය ප්රයෝජනයට ගනු ලබනවා. පහතින් දැක්වෙනුයේ ඒවායේ ක්රිකාරීත්වය පෙන්වන රූප සටහනකි.
රූපසටහන සඳහා මූලාශ්රය :http://www.diamondp.com/ |
අක්ෂ දෙකක් සහිත සුපෙර්චාජරයක් පහත රූප සටහනෙන් දැක්වේ, මෙයට බලය ලබා දීම සිදුවනුයේ ඉදිරියෙන් ඇති පුලියට සවි වන බෙල්ට් එකක් මගිනි (සාමන්යයෙන් ටයිමින් බෙල්ට් එක).
රූපසටහන සඳහා මූලාශ්රය :http://www.mooregoodink.com/ |
මුලින් කී පරිදි ටර්බොචාජරය යනු එන්ජිමේ දහන වාතය මගින් බලය ලබාගන්නා සුපර්චාජරයක් බැවින් ටර්බෝ චාජරයක අක්ෂයේ දෙපසට රූං පෙති දෙකක් සවි වී ඇත. එම රූං පෙති දෙකට වෙන වෙනම වායු සම්පීඩක කුටීර තිබෙන අතර එක් කුටීරයක් එන්ජිමේ පිටාර වායු කවුලුවට සම්බන්ධ වී එම පිටවන වාතය මගින් ටර්බොචාජරයට අවශ්ය භ්රමණය නිපදවාගන්නා අතර, අනෙක් කුටීරය මගින්, සුපර්චාජරයක මෙන් භාහිර වාතය සම්පීඩනය කරයි. පහත රූපසටහනින් ටර්බෝචාජරයක ක්රියාකාරීත්වය දැක්වේ.
රූපසටහන සඳහා මූලාශ්රය :http://auto.howstuffworks.com |
රූපසටහන සඳහා මූලාශ්රය :http://www.vtrustcorporation.com/ |
පසුව 1918දී, ජෙනරල් ඉලෙක්ට්රික් සමාගමේ සේවය කල ජර්මන් ජාතික ඉන්ජිනේරුවෙක් වන සැන්ෆෝර්ඩ් ඇලෙක්සැන්ඩර් මොස් (Sanford Alexander Moss) විසින්ලිබර්ටි V-12 (Liberty V-12) වර්ගයේ ගුවන්යානා එන්ජිමකට සුපර්චාජරයක් සවි කරන ලදී. ජෙනරල් ඉලෙක්ට්රික් (General Electric) සමාගම මෙයට ටර්බෝසුපර්චාජින්ග් (Turbosupercharging) යයි නම් කෙරිණි. පසුව මෙය සුපෙර්චාජරය බවට පත් විණි.
සුපෙර්චාජර් හා ටර්බෝචාජර් වල ඇති වාසිය වන්නේ ඉන්ධන වලින් වැඩි කාර්යක්ෂමතාවක්, ජවයක් ලබාගත හැකිවීමයි. එහෙත් සාමන්යයෙන් සෑම වාහනයකටම පාහේ සුපර්චාජරයක් නොපවතින්නේ එහි ඇති නිෂ්පාදන හා නඩත්තු වියදම මදක් ඉහල නිසාවෙනි.
සුපර්චාජරයකට වඩා ටර්බෝචාජරයක් සුදුසු වන අතර, සුපෙර්චාජරය ක්රියාත්මක වීමට එන්ජිමේ නිපදවෙන ශකිතියෙන් කොටසක් වැයවීම හා ටර්බෝචාජර් වල එසේ නොවීම හේතුවයි. තවද සුපර්චාජර් මගින් සම්පීඩනය කරන ලද වායුවේ උෂ්ණත්වයද ටර්බෝචාජරයකට වඩා ඉහල වේ. ඉහල උෂ්ණත්වය එන්ජිමක කාර්ය්ක්ෂමතාවය පහත දමයි. සුපර් චාජර් වල වාසි හා අවාසි කොතෙක් තිබුනද මෝටර් රථ ධාවන තරඟ වලට භාවිත කරන මෝටර් රථ සඳහා නම් මෙය නැතුවම බැරි උපාංගයකි.
තැන්කුයි. අකුරු ටිකක් ලොක් කරල දාන්න..
ReplyDeleteබොහොම ස්තුතියි මේ පැත්තට ගොඩ වැදුනට, ඔන්න මම අකුරුත් ලොකු කරා.
DeleteThanks Gereg malli,Benz kathawata komment dekakma liyawuna,pit ekata.(Ranjan)
ReplyDeleteමගේ ලිපි වලට ලැබෙන හොඳම ප්රතිචාරය තමයි ඉතින් ඔයාලගෙ කමෙන්ට්ස්, නැවතත් බ්ලොග් එකට ගොඩවැදුනට ස්තූතියි!
Deleteආයුබෝවන් ගැරෙජ් මල්ලී,කාලෙකින් මේ පැත්තෙ ආවෙ,හොයාගන්න බැරිව හිටියේ.අද මතක් වෙලා හොයා ගත්තා.2014.10.11-12 මර්සිඩීස් බෙන්ස් කතා වට කොමෙන්ට්ස් 3ක්ම දැම්මට පස්සෙ අදයි, ලියන්නෙ,දැන් නිතරම එන්න පුලුවන්.ඔබට ජය!(රන්ජන්-ඩුසල්ඩොර්ෆ්)
ReplyDeleteබොහොම ස්තුතියි. සහෝදරයා ඉඩ තින වෙලාවට තව පොස්ට් දාන්න
ReplyDeleteනියම ලිපියක්....
ReplyDelete😍
ReplyDelete1xbet korean
ReplyDelete1xbet korean is the first online bookmaker founded in the world of sports betting and has been offering clients a fantastic variety of products and 1xbet india